“Je bent een effectievere manager door vaker achterover te leunen, minder te (willen) weten en langer te wachten met handelen. Dat moet jullie als muziek in de oren klinken.”
De procesmanagers uit de industrie, waar ik als inleider was gevraagd, gingen rechtop zitten. Een beetje sceptisch, maar open voor nieuwe inzichten, nam ik ze in 2 uur tijd mee in de werking van systemen. Een succesvolle workshop.
Te vaak zie ik dat bij ongewenst gedrag of lastige situaties het op de man gespeeld wordt. Het ligt aan de persoon: “hij/ zij wil niet luisteren, hij/zij wil niet veranderen, hij/zij zit in de weerstand”.
Ik daag je uit om wat vaker naar de context te kijken en eerst vragen te stellen.
- Waar hoort deze persoon bij? In welk systeem heeft hij een plek: in een team, een afdeling, project? Of heeft hij eigenlijk geen plek?
- Wat speelt er in dat team of organisatieonderdeel? Is er iets gebeurd de laatste tijd of in het verleden dat een stempel heeft gedrukt op dit team? Heeft het gedrag van deze persoon daar een relatie mee? Is er iets verloren gegaan of uit beeld geraakt?
- Welke plek heeft deze persoon in het systeem; wordt hij gezien door de anderen uit zijn club: zien ze hem staan?
- Vertegenwoordigt deze persoon iemand die niet gezien wordt in het systeem; bijv. de oude klanten die door de nieuwe producten minder aandacht krijgen, de met ruzie vertrokken manager, of de groep die in deze persoon stem krijgt.
Als iemand ongewenst gedraag vertoont, stel jezelf ook eens de vragen: Waar zit zijn zorg? Wie heeft baat bij dit gedrag? Want wat blijft dan buiten beeld?
De antwoorden kunnen je verrassen.
Door deze vragen kijk je als manager/adviseur naar een ruimer plaatje waardoor meer mogelijke oorzaken in beeld kunnen komen. Soms is voor de persoon in kwestie ook niet duidelijk dat hij iets uit het systeem vertegenwoordigd of met zijn gedrag een blokkade in het systeem zichtbaar maakt. Je helpt niet alleen jezelf, maar ook de ander met deze aanpak. Zo ontstaat ruimte onbenutte kwaliteiten in te zetten.
Nieuwsgierig geworden? Nodig me een keer uit voor een presentatie. In een paar uur heb je als deelnemer zelf handvatten en inzichten om er direct mee aan de slag te gaan. Nou ja, direct aan de slag, eerst achterover leunen dus…….